Už jste tu novinku zpracovala, zavolala radostnou zprávu rodičům a všem kamarádkám a nejspíš i přibyla nějaká fotka na sociální sítě. Pro budoucího ženicha to byl velký krok, se kterým měl velké nervy, ale teď začínají ty společné, ale náročnější budou určitě pro nevěstu, co si budeme povídat. Zkrátka a dobře – jak začít plánovat svatbu?
Plánování svatby má spoustu aspektů a některé jsou důležitější než ostatní, ale zároveň mohou být méně zábavné. Určitě se ale přimějte k tomu, abyste začali spíše formalitami než tím, jaký svatební dort budete někdy a někde krájet. Z toho nám jasně vyplývají první kroky!
1) Místo a termín
Kdy a kde se svatba odehraje? Někdy to bývá hned jasné, jindy se může jednat o dlouhé objíždění možných míst, debatování, porovnávání a podobně. Místo a termín svatby, ale určitě vymyslete jako první, protože i když se to nezdá, vše může být rychle zamluveno. Jak se můžete dočíst v našem svatebním průzkumu, téměř tři čtvrtě svateb se odehrává mezi červnem a zářím, což zhruba dělá nějakých 1700 svateb každý víkend. Pokud budete chtít zvolit místo v turisticky zajímavé oblasti, které vám poskytne zároveň i ubytování, téměř s jistotou vás nenechají svatbu u nich pořádat v období letních prázdnin a to právě kvůli zaplněným ubytovacím kapacitám. Pokud chcete mít svatbu ve venkovním prostředí, určitě si vše představujete za hezkého počasí. Doporučujeme ale vybrat případně takové místo, kde bude možné svatbu uspořádat i v případě, že počasí nevyjde. Z vlastní zkušenosti také doporučujeme uspořádat svatbu na jednom místě. Ušetříte tak spoustu času a nervů při přesunech a den si více užijete.
2) Oddávající, sliby, svědci
HNED poté až najdete místo a termín pro Vaši svatbu si zavolejte na příslušný obecní úřad a ověřte si, že vás mohou v požadovaném termínu oddat. Pokud budete mít štěstí, dostanete i volnou ruku s hodinou obřadu, od které se bude odvíjet celý váš svatební den. Pokud ne, tak se budete muset přizpůsobit, ale určitě je dobré to vědět hned od začátku. Pokud v dané obci není možné vás oddat v daný termín, tak pravděpodobně budete muset začít hledat nové místo na svatbu. Některé obecní úřady jdou s dobou, jiné naopak méně. Pokud chcete mít svatbu podle svých představ, nalaďte líbezný tón a úředníka či úřednici přesvědčte, že se jedná o váš den a ne o show zástupce České republiky. Poté je možné připravit oddávajícímu text svatební řeči a po domluvě můžete i jeden druhému složit volný svatební slib. Je samozřejmě nutné splnit zákonné požadavky pro oddání, ale přidat či upravit některé části je možné. Stejně tak je to v případě, že chcete mít svědka či svědkyni, který ještě není plnoletý. Právní úprava nikde přímo nestanovuje požadovaný věk svědka a opět platí stejné jako v předchozím případě. Jsou obce, které to tolerují, ale převládají ty, které nikoli.
3) DJ, kapela, kadeřnice, cukrářka, vizážistka…
Co mají společného? Nemohou se rozkrájet a být na více místech najednou. Sehnat tyto služby by tak určitě měl být třetí bod, kterým pokračovat v případě, že už máte výše zmíněné zařízeno. Pokud chcete mít na svatbě kapelu, určitě zvažte, kdo se bude starat o hudební doprovod v době, kdy kapela bude buďto odpočívat, nebo přestane hrát. Až se lidé budou nejvíce bavit, je škoda zábavu zničit tím, že si zkrátka kapela musí odpočinout, nebo že DJ se s vámi domluvil na přesný čas, kdy hrát přestane. Mimochodem toto vám solidní DJ nikdy neudělá. Kadeřnice, vizážistka, ale i cukrářka mohou sice zvládnout obsloužit více svateb v jeden den, ale i jejich kapacita se brzy naplní.
A co dál? Bude toho opravdu hodně! Svatební šaty, snubní prsteny, světýlka, svatební dekorace a mnoho dalšího, o tom ale zase někdy příště!